Bezpečnost škol

Možnost zapojení školy/školského zařízení do výzkumného projektu
Pocit bezpečí ve školách a školských zařízeních

Výhody zapojení školy/školského zařízení do projektu:

Zlepšení pracovního prostředí: Výzkum může odhalit oblasti, kde se pedagogové cítí nejistě nebo ohroženi, což umožní školám implementovat změny vedoucí k zajištění lepšího a bezpečnějšího pracovního prostředí. Může to zahrnovat zlepšení fyzických bezpečnostních opatření, ale i posílení podpory pro pedagogy na emoční a psychologické úrovni.

Větší spokojenost učitelů: Zjištění, co ovlivňuje pocit bezpečí pedagogů, může vést k cíleným opatřením na zlepšení pracovních podmínek, což může zvýšit spokojenost učitelů. Spokojený pedagog je motivovanější a méně náchylný k vyhoření.

Zvýšení kvality výuky: Když se pedagogové cítí bezpečně, mají více energie a soustředění na výuku, což může mít pozitivní vliv na kvalitu vzdělávacího procesu. Bezpečné prostředí pro učitele i žáky vytváří lepší podmínky pro efektivní výuku.

Prevence problémového chování: Identifikace oblastí, kde pedagogové pociťují ohrožení nebo stres, může pomoci odhalit širší problémy v rámci školy, které by mohly mít negativní dopad na celkovou školní kulturu. Výzkum může přispět k prevenci šikany, agresivního chování nebo nevhodného chování žáků.

Posílení důvěry ve vedení školy: Když pedagogové vidí, že vedení školy se aktivně zajímá o jejich pocit bezpečí a je ochotno na základě výzkumu provést změny, posiluje to důvěru v školní management. Tento vztah důvěry může vést k lepší komunikaci a větší spolupráci mezi učiteli a vedením školy.

Podpora profesního rozvoje: Výsledky výzkumu mohou odhalit oblasti, kde pedagogové potřebují více školení nebo podporu, například v oblasti krizové komunikace nebo zvládání stresu. To poskytuje příležitost pro cílený profesní rozvoj a zvyšování kvalifikace pedagogů.

Zvýšení povědomí o duševním zdraví: Výzkum zaměřený na pocit bezpečí pedagogů, může také otevřít diskusi o duševním zdraví v rámci škol. Uvědomění si těchto témat může vést k větší podpoře učitelů a zajištění, že školy mají programy zaměřené na zlepšení duševního zdraví a pohody personálu.

Zlepšení vztahů mezi pedagogy a žáky: Když se pedagogové cítí bezpečně, mohou se lépe soustředit na budování pozitivních vztahů se žáky. Bezpečné pracovní prostředí umožňuje učitelům efektivněji komunikovat, vychovávat a motivovat žáky.

V čem spočívá participace školy na realizaci výzkumného projektu:

Distribuce, zpřístupnění dotazníku pedagogům školy/školského zařízení.

V případě zájmu o revizi bezpečnostní dokumentace školy její zpřístupnění výzkumnému týmu.

Rozhovor zástupců managementu školy s členy výzkumného týmu s cílem upřesnění rozsahu realizace výzkumných aktivit v dané škole.

Setkání s řešitelským týmem s cílem interpretace výsledků výzkumného šetření s případnými návrhy řešení.

Jakým způsobem lze sběr dat dotazníkového šetření realizovat:

Písemné dotazníky distribuované mezi pedagogy školy

Elektronická verze – poskytnutí odkazu ze strany řešitelského týmu /preferujeme/

Financování:

Zapojení škol/školských zařízení do výzkumného šetření, včetně zprostředkování výsledků a konkrétních návrhů řešení pro příslušnou školu/školské zařízení je bezplatné.

Záruka anonymity:

Výsledky vztahující se k jednotlivým zapojeným školám nebudou bez souhlasu vedení školy spojovány s konkrétní školou/školským zařízením. S konkrétními výstupy dotýkajícími se vaší školy budete seznámeni pouze vy. Celkové výsledky výzkumného projektu budou anonymizovány tak, aby nemohly být spojovány s jakoukoli školou či školským zařízením.

Kontakt:

V případě zájmu o zapojení vaší školy/školského zařízení do výzkumného projektu nás kontaktujte na:

jana.firstova@ifbm-studium.cz
Tel. + 420 777 601 885